Tuesday, December 23, 2008

ISU NEGARA ISLAM LWN MALAYSIAN MALAYSIA, BILA AKAN BERAKHIR ?

Pada 20.12.2008 suatu forum mempertemukan Dato’ Husam Musa Naib Presiden PAS dan Khairy Jamaluddin Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia telah diadakan di Kelantan. Seperti dilapor TV3, Khairy Jamaluddin yang sedang mempromosikan dirinya sebagai calon Ketua Pemuda UMNO mencabar Dato’ Husam Musa menjelaskan adakah PAS akan melaksanakan hukum hudud jika memerintah Malaysia. Dengan tegas Husam menjawab ” Ya”. Malah beliau menambah tanggungjawab melaksanakan hudud bukan sahaja terletak kepada PAS tetapi juga UMNO yang sedang memerintah.

Isu hudud yang merupakan salah satu intipati sebuah negara Islam bukan baru ditimbulkan oleh UMNO. Setiap kali UMNO tertekan berhadapan dengan PAS maka senjata hududlah yang akan digunakan untuk menakutkan pengundi khususnya orang-orang Cina dan India yang tidak beragama Islam. Jika senjata liwat digunakan untuk Keadilan di Permatang Pauh, begitu juga senjata hudud akan digunakan oleh UMNO di pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu. Mengikut bacaan atas kertas daripada pilihanraya ke-12 di Parlimen Kuala Terengganu dicampurkan dengan situasi tegang dan tenat UMNO maka PAS Insya-Allah akan melalui laluan mudah di Kuala Terengganu. Atas tekanan inilah maka senjata hudud digunakan oleh UMNO untuk menakutkan orang Cina di Kuala Terengganu.

Senjata Hudud ini sememangnya utuh kepada UMNO. Ini terbukti dengan kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng yang membantah terhadap keyataan Husam tersebut. Ini bermakna bukan sahaja MCA dan MIC yang menentang hudud malah DAP yang mempunyai pemimpin yang menjadikan Omar Abdul Aziz sebagai idolanya pun menentang. Negara Islam digambarkan oleh UMNO sebagai kolot, ketinggalan zaman, babarian, zalim, keras dan kejam terutamanya kepada bukan Islam. Islam akan membunuh orang bukan Islam sewenang-wenangnya. Pemuda PAS Pulau Pinang pula dilihat bermasalah dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Program I-Dance yang dianjurkan oleh kerajaan negeri telah dijadikan modal oleh UMNO betapa PAS dan DAP tidak boleh bekerjasama. Negara Islam adalah senjata UMNO untuk melemahkan PAS. Malaysian Malaysia pula adalah senjata UMNO untuk melemahkan DAP. Dalam Malaysian Malaysia digambarkan sudah tiada lagi kouta bumiputra, orang melayu akan mejadi mangsa, orang cina akan jadi tuan, pergaduhan yang lebih hebat daripada peristiwa 13 Mei 1969 akan berlaku, DAP itu komunis dan macam-macam lagi.

Soalnya bila polimik ini akan berakhir ? Kadang-kadang kita menjadi muak mendengar polimik ini. UMNO melanyak PAS dan DAP tampa keduanya mencari jalan keluar daripada masalah yang membelangunya. Sebelum pilihanraya ke-12 isu polimik ini tidak bergitu terdesak untuk diselesaikan. Sebabnya DAP belum diberi peluang untuk memerintah. Begitu juga PAS belum lagi diberi kepercayan memerintah dinegeri-negeri yang jika tiada DAP dan Keadilan, maka PAS pun tidak boleh memerintah. Selepas pilihanraya 2008 Tuhan sebenarnya telah memberi kefahaman kepada pemimpin PAS dan DAP bagaimana untuk memerintah dan mendapat sokongan dalam sebuah negara seperti Malaysia. Tiada suatu parti pun dalam Malaysia yang dapat memerintah negara ini tanpa kerjasama daripada parti-parti lain.

Bagi menyelesaikan polimik ini mengapa tidak diwujudkan suatu Jawatankuasa bersama bagi mengkaji dasar Negara Islam dan Malaysian Malaysia ? Jawatankuasa ini mungkin terdiri daripada pakar-pakar dalam hal ehwal Negara Islam dan Malaysian Malaysia. Tenaga-tanaga cerdik pandai PAS dan DAP daripada universiti dalam dan luar negara di letakkan dalam jawatankuasa ini. Mereka akan mengkaji titik-titik persamaan dan titik pertentangan antara kedua-dua konsep negara ini. Kemudian rumusan kajian ini akan dibawa keperingkat pimpinan PAS dan DAP. PAS sebagai sebuah parti Islam ada mekanisma ilmu fiqah syiasahnya untuk meyesuaikan dengan hukum-hukum yang terdapat dalam Al-Quran. Sementara DAP pula boleh merujuk kepada kepada perlembagaan dan sejarah tanah melayu untuk mencari penyesuaiannya dengan kepentingan masyarakat Malaysia. Yang penting Jawatankuasa ini boleh merumus bagaimana PAS dan DAP boleh bekerjasama dalam sebuah negara seperti Malaysia. Soalnya bilakah Jawatankuasa Pengkaji Dasar Negara Islam dan Malaysian Malaysia akan menjadi kenyataan ?


Suhaizan Bin Kaiat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat
Blog : http://kentong-suhaizan.blogspot.com

1 comments:

Aziz Al-Fayyed said...

Salam...
Sheikh, ana rasa cadangan anta bagi mewujudkan suatu Jawatankuasa bersama bagi mengkaji dasar Negara Islam dan Malaysian Malaysia adalah satu cadangan yang bernas dan harus dilakukan segera.
Kenapa tidak anta sebagai orang yang memulakan pembentukan jawatankuasa ini? atau anta mengemukakan kertas cadangan kepada pucuk pimpinan parti.

Semoga usaha kita mendaulatkan Islam di Bumi Allah ini mendapat barakah.

Wassalam...