Wednesday, December 31, 2008

HIMPUNAN 100 RIBU SELAMATKAN BAHASA MELAYU


Satu perbincangan antara NGOs, parti politik dan pencinta bahasa telah diadakan di Yayasan Penataran Ilmu bersebelahan Gapena pada 30hb. Disember 2008. Pertubuhan-pertubuhan yang telah hadir dalam perbincangan ini adalah Kesatuan Sekerja Dewan Bahasa & Pustaka(DBP), Pemuda Parti Islam SeMalaysia(PAS), Persatuan Lingustik Malaysia(PLM), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia(PKPIM), Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM), Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia(GAMIS), Teras Keupayaan Melayu(TERAS) dan Persatuan Pelajar Bahasa Melayu, Universiti Malaya.

Antara keputusan yang telah diambil adalah untuk mengadakan suatu Himpunan 100 Ribu pada tahun 2009 bagi menyerahkan memorandum kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong di Istana Negara. Salah satu isi kandungan memorandum ini adalah untuk membantah perlaksanaan Pengajaran & Pembelajaran Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris(PPSMI). Perhimpunan ini adalah menyerupai Himpunan Bersih yang telah diadakan pada tahun 2007.

Organisasi yang menghimpunkan NGOs, parti politik dan pencinta bahasa ini dikenali sebagai Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu. Ia mempunyai dua badan iaitu pertamanya badan induk dikenali sebagai Badan Induk Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu yang bakal dianggotai oleh tokoh-tokoh pejuang bahasa Melayu seperti Datuk Dr. Hassan Ahmad (bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa & Pustaka), Tan Seri Abdul Aziz Abdul Rahman (bekas Pengerusi MAS), Tun Abd Rahman Yaakob (bekas Menteri Pendidikan), Datuk Aziz Deraman (bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa & Pustaka), Tan Sri Prof Emeritus Ismail Hussein, Prof. Dr Awang Sariyan dan ramai lagi. Badan ini berfungsi untuk menghimpunkan semua tokoh-tokoh pejuang bahasa Melayu. Di bawah badan induk ini terdapat jawatankuasa pelaksana yang menumpukan kepada mobilasi Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu.

Jawatankuasa Pelaksana ini diketuai oleh Pengarah Sdr. Hasni Abas, Tim Pengarah Sdr. Suhaizan Kaiat, Setiausaha Sdr. Saifullah, Pen S/U Sdr. Faisal, Bendahari Sdr. Kamaruzaman. AJK kecil terdiri daripada Sdr. Sani (Penerangan), Sdr. Akmal(Media), Sdr. Abd Razak Omar, Sdr. Wan Mohd Wasif, Sdr. Kamal dan Sdr. Firdaus. Tugas terdekat badan pelaksana ini adalah pertamanya mengadakan perjumpaan dengan Datuk Dr. Hassan Ahmad dan keduanya mengadakan perjumpaan dengan semua NGOs, parti politik dan individu pencinta bahasa pada sabtu 31hb Januari 2009 di Kuala Lumpur. Oleh itu saya mengajak semua NGOs dan individu yang ingin mempertahankan bahasa Melayu sebagai bahasa utama di negara ini menghubungi Pengarah Jawatankuasa Pelaksana Sdr. Hasni Abas 012-2612316 atau Timbalan Pengarah Sdr. Suhaizan Kaiat 019-7285174 untuk mendapat keterangan lanjut.


Hasni Bin Abas
Pengarah
Jawatankuasa Pelaksana
Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu

2 comments:

malaysia baru said...

Jom sokong "HIMPUNAN 100 RIBU SELAMATKAN BAHASA MELAYU".

Inilah natijah dari memberikan kuasa terlalu LAMA kpd UMNO sehingga lupa perjuangannya.

Untuk kebaikan bahasa Melayu, singkirkan UMNO dari singgahsana kuasa!

UMNO PARTI PENJARA said...

Selamat Tahun Baru :-)













(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com