Tuesday, July 15, 2008

Warga Setinggan Kempas Berdemo Mohon Tanah Kerajaan




Pada jumaat 20hb. Jun 2008 tepat jam 12 tengahari Jawatankuasa Bertindak Penduduk Setinggan Kempas yang diketuai Pengerusinya Sdr. Ramli Hj Ibrahim telah berjaya menyerahkan memorandum setinggan Kempas bersama 1,200 tandatangan penduduk. Dalam memorandum ini mereka menuntut dikurniakan tanah oleh pihak kerajaan dalam kawasan Kempas seperti pengurniaan kepada penduduk setinggan Kg. Sri Serdang Baru(Perling), Kg Sri Jaya Baru(Perling) dan Kg. Pasir(Tampoi). Y.A.B Dato’ Abdul Ghani Bin Othman telah menerima memorandum tersebut selepas sidang Dewan Undangan Negeri dan berjanji akan memperhalusi isi kandungan memorandum tersebut. Beliau menolak cadangan untuk mengadakan pertemuan ringkas pada hari tersebut atas alasan kesuntukkan masa. Beliau juga menolak apabila diajak bergambar bersama delegasi. ”Dah terima dah, tak perlu ambil gambar lagi” kata Y.A.B Dato’ Abdul Ghani Bin Othman, Menteri Besar Johor.

Turut mengiringi penyerahan memorandum adalah lebih 300 orang warga setinggan Kempas bersama dengan anak dan isteri masing-masing. Dua buah bas dan berpuluh kenderaan telah digunakan untuk membawa warga setinggan daripada Kempas ke Kota Raya, Johor Baharu. Mereka telah berkumpul secara aman bermula di Kota Raya sejak jam 10 pagi lagi. Mereka bergerak menuju ke Bukit Timbalan mulai jam 10.30 pagi. Sambil berhimpun mereka melaungkan slogan ” Kami Setinggan Kempas Mahu Tanah”, ”Dengarlah rintihan kami”, ”Kami Mahu Tanah” dan ”hidup setinggan”. Lebih kurang 50 anggota polis berkawal menjaga keselamatan mereka. 30 orang anggota Unit Amal Negeri Johor yang siap dengan pakaian merah kebanggaannya juga turut sama menjaga keselamatan mereka.

Sdr. Ramli Bin Hj. Ibrahim, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Setinggan Kempas telah mengumumkan kejayaan penghantaran memorandum kepada Y.A.B Menteri Besar Johor. Penasihat Jawatankuasa Sdr. Suhaizan Bin Kaiat telah menyatakan bahawa Jawatankuasa Bertindak telah memohon mengadakan dialog dengan Menteri Besar Johor. ”Jika MB tidak respon terhadap pemohonan setinggan maka kita akan berkumpul di sini dengan kehadiran lebih ramai lagi” ucapan Sdr. Suhaizan Kaiat dengan sorakkan sokongan daripada warga Setinggan Kempas. Kira-kira jam 12.30 tengahari semua warga setinggan bersurai dengan aman.

Pada hari Rabu 25hb Jun 2008 dalam perbahasan di Dewan Undangan Negeri Johor Y.B Datuk Osman Sapian, Adun Kempas telah mengutuk tindakkan warga setinggan Kempas yang berhimpun di depan Bukit Timbalan. Beliau telah melabelkan warga setinggan sebagai ”buta mata” dan ”buta hati”. Suatu kenyataan yang cukup menguris hati semua warga setinggan.
Akhbar Berita Harian pada 27 Jun 2008 telah melaporkan seperti berikut :

”Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas, Datuk Osman Sapian menyifatkan penduduk Kempas yang mengadakan piket pada Jumaat lalu, menuntut kerajaan negeri memberikan tanah serta enggan berpindah ke Program Perumahan Rakyat (PPR) Kempas, sebagai ’buta hati’ dan ’buta mata’”

Pada mulanya sebahagian warga Setinggan Kempas merasa berbelah bahagi terhadap Datuk Osman Sapian yang mendiamkan diri sejak penubuhan Jawatankuasa Bertindak Setinggan Kempas. Mereka beranggapan beliau akan membantu warga setinggan memohon tanah dalam diam kerana sebelum ini beliau telah berjanji untuk membantu permohonan warga setinggan di Kg. Sri Kempas 1 dan Kg. Sri Kempas 2. Malangnya kenyataan yang menjadi kemarahan warga setinggan ini telah membuktikan wajah sebenar ADUN Kempas ini yang telah tiga penggal memimpin Kempas.

2 comments:

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil said...

Cayalah Bro! Pemuda PAS pertama menyahut seruan Muktamar DPPNJ!

Cik Lee said...

Ahlan wasahlam En. Suhaizan Kayat. Tahniah diucapkan dengan adanya blog ini. Kawang ini bekas anak murid En. Suhaizan masa dekat UTM dulu. Tapi, tak sempat menuntut banyak pasal kes hari itu.

Rupa-rupanya masih bersemangat kental . Tahniah, semoga perjuangan menaikkan Islam dirahmati. Salam perjuangan.