Thursday, May 27, 2010

Isu Tanah KTM Tanjung Pagar, Singapura


SIDANG AKHBAR

BADAN PERHUBUNGAN PAS JOHOR

27hb. Mei, 2010



ISU PEMBANGUNAN TANAH KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD (KTMB) DI SINGAPURA MELALUI PERJANJIAN “POINTS OF AGREEMENT (POA)” ANTARA MALAYSIA-SINGAPURA



Baru-baru ini disiarkan berita bahawa Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Sri Najib telah bersetuju dengan rakan sejawatnya dari Singapura, Lee Hsien Loong untuk menyelesaikan isu tanah KTMB yang telah tertangguh hampir 20 tahun. Kedua-dua Perdana Menteri juga telah bersetuju untuk menyelesaikan beberapa isu yang lain seperti pembinaan Sistem Transit Laju (RTS), pembangunan Bandar Kesihatan, penurunan kadar tol di Link Kedua dan penamatan Perjanjian Air, 1961. Antara beberapa faktor yang perlu diberikan perhatian adalah seperti berikut;


1) KETELUSAN POINTS OF AGREEMENT (POA)

Kandungan POA yang ditandatangani oleh kerajaan Malaysia dan Singapura tidak diperincikan kepada rakyat. Kenyataan akhbar bersama yang dilakukan oleh Perdana Menteri Malaysia dan Singapura hanya menyatakan secara umum perkara yang telah dipersetujui sedangkan persoalan ini membabitkan isu kedaulatan dan kepentingan negara. Ketidaktelusan ini telah mengundang pelbagai spekulasi dan ketidaktentuan dikalangan rakyat Malaysia. PAS Johor mendesak supaya Perdana Menteri mendedahkan secara terpeinci isi kandungan POA yang telah dipersetujui. Antara beberapa persoalan yang timbul adalah seperti berikut;

a) Adakah POA yang digunapakai adalah yang ditantandatangani pada tahun 1990 oleh Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin. Ini adalah kerana PAS Johor difahamkan POA 1990 tersebut tidak mendapat persetujuan kabinet pada masa tersebut.

b) Pembangunan tanah KTMB seluas 217 hektar (536.2 ekar) di Tanjong Pagar, Kranji, Woodlands serta 3 lot di Bukit Timah yang diamanahkan kepada sebuah syarikat usahasama M-S Pte. Ltd dimana Khazanah Nasional Berhad memiliki 60% ekuiti dan 40% ekuiti di pegang oleh Temasek Holdings Ltd. PAS Johor mendesak supaya syarikat usahasama yang dimaksudkan adalah dalam kontek 60% ekuiti Khazanah mewakili Nilai Pasaran keseluruhan 217 hektar tanah KTMB di Singapura manakala Temasek Holdings pula hendaklah mengeluarkan modal bersamaan 40% dari Nilai Pasaran tanah KTMB tersebut.

Jika sebaliknya, ekuti 100% (60% + 40%) syarikat usahasama adalah mewakili Nilai Pasaran keseluruhan 217 hektar tanah KTMB, maka PAS Johor menentang usahasama tersebut kerana ia adalah merupakan satu pengkhianatan kepada Negara Malaysia kerana telah menjual kedaulatan dan maruah negara dengan cara memberikan 40% daripada tanah KTMB kepada Singapura melalui Temasek Holdings.

c) Dalam POA juga dinayatakan bahawa tanah keseluruhan KTMB seluas 217 hektar boleh di tukar berdasarkan kepada nilai masing-masing dengan tanah di Marina South dan/atau di Ophor Rochor. Kita curiga tentang proses penilaian dan prosedur yang akan dijalankan nanti bila dilakukan pertukaran tanah KTMB.


2) SISTEM TRANSIT LAJU (RTS)

PAS merasakan bahawa pembinaan RTS yang akan menghubungi Tanjong Puteri dengan Woodlands yang dijangka beroperasi pada 2018 akan memberi kemudahan kepada lebih 40,000 pekerja Malaysia yang bekerja di Singapura. Dengan adanya RTS ini akan mempercepatkan perjalanan dari kedua-dua Negara. PAS Johor mencadangkan supaya satu syarikat usahasama antara Malaysia-Singapura dengan ekuiti 50:50 ditubuhkan untuk melaksanakan projek ini.


3) PEMBANGUNAN BANDAR KESIHATAN

Persetujuan untuk menubuhkan syarikat usahasama antara Malaysia-Singapura dengan ekuiti 50:50 bagi memajukan kawasan seluas 200 hektar sebagai Bandar Kesihatan. PAS Johor melihat persetujuan ini adalah didorong oleh keputusan perniagaan.


4) PENURUNAN KADAR TOL LINK KEDUA

PAS Johor berpandangan bukan sahaja tol Link Kedua yang diturunkan tetapi bayaran S$20 yang dikenakan bagi setiap kenderaan dimansuhkan. Ini selari dengan tindakan Malaysia yang tidak mengenakan sebarang bayaran kepada kenderaan Singapura yang masuk ke Malaysia. Tindakan pengurangan kadar tol akan dapat meningkatkan penggunaan Link Kedua.

5) PENAMATAN PERJANJIAN AIR, 1961

PAS Johor mendesak supaya bukan sahaja Loji Skudai dan Empangan Gunung Pulai yang diserahkan kembali kepada Malaysia secara percuma tetapi juga Loji Air Sg. Tebrau yang berkeluasa 32 ekar yang hakmiliknya adalah Public Utilities Board (PUB) juga diserahkan kepada Malaysia secara percuma. Desakan ini adalah wajar kerana ketiga-tiga lokasi tersebut Loji Skudai, Empangan Gunung Pulai dan Loji Air Sg. Tebrau adalah merupakan termaktub di dalam Perjanjian Air 1961.



KESIMPULAN

Kerajaan Malaysia hendaklah sentiasa menjadikan kedaulatan Negara Malaysia dan kepentingan rakyat sebagai keutamaan dalam memuktamadkan perundingan dengan pihak Singapura.



“MEMBANGUN BERSAMA ISLAM”





DATO’ DR. MAHFODZ BIN MOHAMED

Pesuruhjaya PAS Negeri Johor


1 comments:

Anonymous said...

salam dato. saya pelajar dari UM amat berminat dengan isu yang dato kemukakan. lagi-lagi mengenai isu-isu yang melibatkan antara Malaysia-Singapura. diharap saya dapt berjumpa dato untuk di temubual. ini kerana saya sedang menyiapkan thesis saya mengenai isu ini. harap dapat pandangan bagi pihak PAS.sila email saya. aminahmohamed88@yahoo.com