Friday, January 16, 2009

UMNO Diseru Bersama Himpunan 100 Ribu Gerakan Mansuh PPSMI(GMP).

Gerakan Mansuh PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris) atau singkatannya GMP telah berjaya menyerahkan memorandum kepada Pakatan Rakyat (PR) di Kuala Terengganu pada 15hb Januari 2009. Memorandum yang ditandatangani oleh Pengerusi GMP Dato’ Dr Hassan Ahmad telah diserahkan oleh Timbalan Pengerusi GMP yang juga pakar matematik dan fizik Dr. Shahrin Md Zain kepada calon PR bagi pilihanraya kecil Kuala Terengganu, Abdul Wahid Endut. Respon yang baik telah ditunjukkan oleh pimpinan Pakatan Rakyat. Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia yang telah berjanji akan memansuhkan PPSMI jika PR diberi kuasa memerintah negara ini. Selepas ini GMP akan berusaha menyerahkan memo ini kepada Perdana Menteri pula.

Setakat ini lebih 30 NGOs dan parti politik bersetuju bersama dalam GMP yang akan mengadakan Himpunan 100 Ribu di hadapan Istana Negara. Terbaharu NGOs pendidikan cina dan tamil akan bersama dalam GMP. Parti-parti pembangkang seperti PAS dan PKR telah lama memberikan sokongan kepada GMP. Tokoh-tokoh pejuang bahasa seperti bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Dato’ Dr Hassan Ahmad, Peyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia-Cina, Universiti Pengajian Asing Beijing Prof Dr. Awang Sariyan, bekas Timbalan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pusataka Prof Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim , pakar matematik dan fizik Dr. Sharin Md Zain, Pengarah Institut Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris Prof Abdullah Hassan dan ramai lagi telah menunjukkan bantahan terhadap PPSMI. GMP yang berusia bawah setahun jagung telah mendapat sambutan luar biasa. Sebenarnya NGOs, parti politik dan pejuang-pejuang bahasa ini telah lama memendam rasa terhadap kesombongan pihak kerajaan. Segala usaha melalui rundingan seperti persidangan dan resolusi tidak dindahkan langsung oleh pihak kerajaan. Oleh itu mereka berpendapat tekanan kepada pihak kerajaan perlu ditingkatkan melalui himpunan ala Bersih.

Persoalannya, ditengah-tengah kegairahan NGOs, parti politik dan pejuang-pejuang bahasa membantah PPSMI, dimanakah suara-suara keramat pemimpin politik melayu bernama UMNO. Pihak Sekretariat GMP masih belum menerima sebarang permohonan daripada mana-mana bahagian atau cawangan UMNO. Setakat ini hanya UMNO Johor sahaja yang menunjukkan bantahannya terhadap PPSMI. Menteri Besar Johor Dato’ Abdul Ghani Othman seperti yang tersiar dalam Utusan Malaysia pada 27hb Disember 2007 dengan tegas menyatakan batahannya terhadap PPSMI. Walaubagaimana pun batahan setakat kenyataan media dan persidangan-persidangan seperti yang dilakukan oleh Menteri Besar Johor telah terbukti tidak mampu mendesak pihak kerajaan persekutuan mengubah pendirian mereka. Oleh itu saya menyeru kepada saki baki ahli dan pemimpin UMNO yang ada perasaan sayangkan bangsa melayu sepertimana matlamat perjuangan asalnya, marilah bersama menganggotai GMP. Marilah kita bersama dalam Himpunan 100 Ribu Mansuh PPSMI. Marilah kita jayakan.


Yang Benar,



Suhaizan Bin Kaiat
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Pusat

1 comments:

Anonymous said...

The only way to stop future genocide is to fight back our way. The cowards use drones and missiles. No suicide bombs. Use snipers and hitmans. Pay them to kill their ambassadors and their families, their company ceos and their families. They kill our children. List down the numbers they have kill and we try to reach that number. An eye to an eye. Hit them anywhere in this world, from Brazil to Mongolia.
Distribute this comment to as many people as possible all over the world.