Friday, January 9, 2009

ISU HUDUD : DEWAN PEMUDA PAS SEDIAKAN JALAN KELUAR

Satu senjata UMNO yang masih belum ditumpulkan lagi telah digunakan sekali lagi oleh UMNO dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu untuk memecah belahkan komponen dalam Pakatan Rakyat (PR). Terbaharu kononnya pertembungan telah berlaku antara Pengerusi DAP YB Karpal Singh dengan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Pertembungan ini bermula apabila Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang Presiden PAS telah menyatakan bahawa hudud hanyalah untuk orang islam sahaja, oleh itu tidak timbul orang bukan islam takut kepada hudud. Penjelasan yang sama juga telah dikemukakan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang telah menyatakan bahawa tidak perlu menolak hukum hudud kerana ia hanya terpakai kepada orang Islam sahja. YB Karpal Singh yang juga merupakan seorang peguam yang dihormati telah menyangah kenyataan Dato’ Seri Anwar Ibrahim berhubung pemakaian undang-undang hudud ini. Karpal, berkata untuk hukum hudud diguna pakai, prasyaratnya ialah penubuhan sebuah negara Islam seperti Arab Saudi di mana undang-undang Islam terpakai kepada orang Islam dan bukan Islam.

Persoalannya sampai bilakah pemimpin Pakatan Rakyat(PR) harus berbeza pendapat terhadap isu hudud? Semua pemimpin PR harus ingat bahawa tuhan telah memberi petunjuk dalam pilihanraya 2008 bahawa kalau PR mahu memerintah Malaysia mestilah ada kesepakatan antara PAS, Keadilan dan DAP. Rakyat mahu melihat kesepakatan, bukannya mahu melihat siapa yang menjadi hero untuk sesebuah parti atau kelompok masyarakat. Janganlah menggunakan media sehingga rakyat menjadi muak untuk mendengarnya. Selesaikan masalah ini dimeja rundingan.

Dalam mesyuarat bulanan Dewan Pemuda PAS Pusat di Kuala Terengganu pada 5hb Januari 2009 lepas telah bersetuju untuk mengadakan sidang meja bulat bagi mempertemukan para cerdik pandai daripada kalangan parti komponen PR untuk membincangkan isu-isu bersama. Rumusan perbincangan ini akan dipersembahkan kepada pemimpin-pemimpin utama dalam PR. Dewan Pemuda PAS Pusat bersedia untuk menjadi orang tengah bagi merumuskan persoalan-persoalan yang masih belum lagi terungkai dalam PR. Insaya-Allah.


Suhaizan Kaiat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat

0 comments: