Friday, January 30, 2009

SPRM Mestilah Membersihkan Namanya Dengan Segera

Y. Bhg. Dato' Sri Haji Ahmad Said bin Hamdan Ketua Pesurujaya SPRM mestilah membersihkan dengan segera nama baik Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ekoran insiden penyiasatan seorang pegawainya terhadap seorang yang telah di dedahkan oleh Malaysiakini pada 29 Januari 2009. Halimi Kamaruzzaman, 46, AJK UMNO Maran mendakwa beliau dipukul sepanjang empat hari ditahan reman di pejabat SPRM Kuantan pada mulai 23 Januari dalam siasatan berhubung politik wang.

Penahanan itu didakwa berkaitan siasatan terhadap anggota Majlis Tertinggi (MT) dan ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Norza Zakaria. Pemimpin Umno itu bagaimanapun menafikan mempunyai sebarang kaitan dengan Norza. Beliau juga menyifatkan penderitaan yang didakwa dialaminya itu adalah sama dengan kem penyeksaan Abu Ghraib di Iraq sewaktu pentadbiran Saddam Hussein. Tiga pegawai SPRM termasuk seorang ketua unit menumbuk "kepala, perut dan bahunya bertubi-tubi". Halimi juga mendakwa beliau di tendang di bahagian rusuk, dipaksa bertelanjang dan berguling-guling di atas lantai dalam keadaan berbogel. Pegawai yang dikatakan ketua unit (siasatan) ini telah mencekik beliau sehingga tidak dapat bernafas sambil menolaknya ke dinding.
Laporan polis telah dibuat di balai polis Damansara, Petaling Jaya. Halimi juga berkata "Mereka telah mengugut saya bahawa isteri saya akan ditangkap dan dibogelkan jika saya tidak membuat pengakuan bahawa Datuk Norza Zakaria-lah yang menyuruh saya untuk memberi duit kepada ahli-ahli Umno yang terbabit. Seorang pegawai telah mengugut untuk meletakkan puntung rokok yang dihisapnya pada kemaluan saya."

Jika benarlah dakwaan yang dibuat oleh AJK UMNO Maran ini maka ia merupakan sesuatu yang memalukan rakyat Malaysia. SPRM mestilah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap insiden ini . Sebaliknya jika ia merupakan suatu usaha pihak tertentu untuk mengalih pandangan awam terhadap isu rasuah yang telah serius dalam pemilihan UMNO peringkat bahagian dan peringkat tertinggi maka tindakkan saman malu perlu dibuat terhadap si pengadu. Usaha ini perlu dibuat bagi memastikan SPRM menjadi sebuah suruhanjaya yang cukup berwibawa di negara ini.

0 comments: