Friday, January 2, 2009

Cayyyalaaah PAS



Suatu keputusan yang cukup mengejutkan apabila Aduan Wakap Mempelam Y.B Abd Wahid Endot di istiharkan sebagai calon pilihanraya kecil Kuala Terengganu. Ini berikutan khabar angin yang bertiup kencang sebelum ini tidak ada orang memperkatakan calon yang telah 5 penggal mengetuai DUN Wakap Mempelam ini. Pengistiharan ini menunjukkan bahawa maklumat PAS tidak bocor sebelum masanya. Biasanya jika maklumat UMNO, sebelum keluar mesyuarat lagi maklumat dah keluar dalam media. Tetapi maklumat PAS ini tidak dapat dihidu langsung oleh akhbar.

Keduanya semua orang boleh bersetuju bahawa calon Pakatan Rakyat di Kuala Terengganu mestilah individu yang boleh membawa kemenangan. Walaupun ada orang yang lebih berpengalaman seperti Dato Mustafa Ali, calon yang lebih popular seperti Tn Hj Mohammad Sabu dan calon yang mempunyai latarbelakang pendidikan yang tinggi seperti Y.B Dr. Syed Azman. Tetapi Abd Yahid Endot dipilih kerana mempunyai semua ciri-ciri tersebut di Kuala Terengganu. Ada satu ciri tambahan yang cukup penting daripada ketiga-tiga ciri tersebut adalah hubungan yang cukup-cukup rapat dengan pengundi di Kuala Terengganu. Bayangkan dalam keadaan kerajaan negeri tumbang pada tahun 2004, Wahid Endot kekal sebagai Adun.

Satu lagi ciri yang cukup penting adalah perbandingan dengan calon UMNO Wan Farid. Kelebihan Wahid dibanding Wan Farid adalah lamanya dan rapatnya hubungan dengan masyarakat. Wahid Endot dilihat mempunyai kelebihan dibanding dengan Wan Farid dalam hubungannya dengan masyarakat. Walaupun kedua-duanya memimpin kawasan yang sama iaitu Kuala Terengganu.

Mungkin pemilihan Wahid Endot tidak sesuai di luar Kuala Terengganu walaupun di Parlimen sebelahnya seperti Marang. Walaupun Marang adalah kawasan yang kuat di Terengganu tetapi jika Wahid Endot di pilih di sana mungkin akan menemui kegagalan. Wahid Endot adalah calon yang betul-betul dikatakan calon pilihan tempatan.Saya penuh yakin Insya- Allah beliau boleh menang didalam pilihanraya kecil kali ini.

0 comments: