Thursday, October 14, 2010

PENYEWA KEDAI MERAYU KEPADA MB JOHOR


Penyewa-penyewa kedai di alamat 1-B, Lorong 2, sebelah panggung Wayang Iswaria, Jalan Dato’ Toh Ah Boon seramai enam orang telah diberi arahan lisan keluar daripada premis masing-masing oleh pihak Johor Corporation, anak syarikat Kerajaan Negeri Johor. Mereka telah menyewa di premis tersebut sejak 40 tahun yang lalu. Selama tempoh masa tersebut mereka telah sama-sama membangunkan kawasan tersebut daripada kampung kepada sebuah kawasan perniagaan Pekan Tampoi yang dikenali ramai sehingga kini. Kumpulan peniaga ini telah menyerahkan rayuan kepada Dato’ Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor pada hari khamis 14hb Oktober 2010 jam 11 am. Pihak Menteri Besar Johor telah di wakili oleh En. Ahmad Nazir Bin Mohd Nasir, Setiausaha Pembangunan Pejabat Menteri Besar Johor.

Rayuan mereka adalah :

  1. Membenarkan mereka berniaga di kawasan ini sehingga bulan Febuari 2011. Tempoh ini dipohon kerana mereka akan menyambut perayaan tahun baru Cina pada awal bulan Februari 2011. Perpindahan selepas tahun baru Cina akan mengurangkan tekanan dan memberi peluang kepada mereka untuk mencari tempat altenatif.
  2. Bagi mengurangkan bebanan pihak mereka dan menghargai sumbangan mereka yang telah sama-sama membangunkan kawasan ini maka adalah sangat wajar mereka diberi pengecualian sewaan dalam tempoh peralihan ini iaitu di antara Oktober 2010 – Februari 2011.
  3. Mereka juga pernah ditawarkan secara lisan daripada pihak Syarikat Johor Corporatian saguhati perpindahan sebanyak RM1,500 bagi sebuah kedai. Mereka memohon jasa baik pihak Kerajaan Negeri Johor dapat memberi bantuan saguhati perpindahan selayaknya bagi memudahkan proses perpindahan tersebut.
  4. Mereka memohon kepada pihak kerajaan agar memberi keutamaan kepada mereka untuk menyewa atau membeli lot-lot kedai yang akan dibangunkan selepas ini.

Sebelum ini mereka telah menandatangani beberapa dokumen pihak Johor Coperation tanpa kerelaan mereka kerana mereka tidak mengetahui isikandungannya. Mereka telah diasak menandatangani dokumen tersebut dengan segera. Malah pegawai terbabit telah memberi amaran agar jangan berhubung dengan pimpinan PAS dan DAP untuk menyelesaikan masalah tersebut.


0 comments: