Saturday, July 17, 2010

CADANGAN KEPADA PROTES




Barang Naik, siapa yang menjadi mangsa ?


Pada hari jumaat 15-Julai-2010, Kerajaan telah mengumumkan kenaikan harga petrol ron 95 sebanyak 5 sen, ron 97 mengikut harga pasaran(tiada subsidi diberikan),diesel sebanyak 5 sen, gula dinaikkan sebanyak 25 sen dan gas LPG dinaikkan sebanyak 10 sen bagi setiap sekilogram. Kenaikkan barang 5 dalam 1 ini dijangka akan menyebabkan kenaikan harga keperluan harian rakyat walaupun kerajaan beria-ria menafikannya. Kalau enjin jet pejuang dalam kawalan Kementerian Pertahanan pun pun boleh hilang, apalah yang boleh diharapkan dengan kawalan kerajaan terhadap kenaikan harga barangan keperluan harian yang bakal naik. Enjin jet itu besar, terkawal, kuantiti tidak banyak pun hilang. Barangan keperluan harian ini banyak, kecil saiznya dan tidak ada tentera yang mengawalnya, bagaimana kerajaan boleh yakin ia boleh di kawal. Saya penuh yakin kerajaan tidak mampu mengawalnya .

Kalau ada pun kawalan yang lemah ini, mungkin kerajaan hanya boleh kawal harga barang kawalan seperti minyak, beras, tepung dan lain-lain tetapi kerajaan tiada pun mekanisma untuk mengawal barang-barang bukan terkawal seperti ikan, sayur, sabun dan lain-lain. Kerajaan dan pihak yang bersekutu dengannya sering menyerahkan kepada pengguna sendiri untuk mengawalnya. Mereka berkempen agar tidak memberi keperluan harian yang mahal ini. Persoalannya mereka yang berpendapatan tinggi tidak terasa dengan kenaikan ini. Mereka yang terasa dengan kenaikkan ini adalah golongan berpendapatan rendah seperti buruh, pekebun kecil, peniaga kecil dan lain-lain lagi. Golongan berpendapatan tinggi tidak kisah pun kenaikkan harga barang, mereka tetap akan membeli apa sahaja barang tetapi golongan berpendapatan rendah terus terhimpit dengan kenaikkan ini. Maka kempen memboikot barang-barang yang naik ini tidak akan berjaya sebab mereka semua tidak boleh disatukan. Mengikut sejarahnya, tiada usaha pemboikotan kenaikkan harga barang selama ini yang berjaya pun. Maka mangsa kenaikkan harga barang yang diumumkan oleh kerajaan ini adalah anak-anak dan keluarga yang berpendapatan rendah.

Selama ini golongan keluarga berpendapatan rendah dibandar-bandar khususnya telah pun mengikat perut untuk menghadapi zaman-zaman sukar ini. Gaji mereka tetap tidak naik. Keluarga mereka tetap bertambah. Mereka telah habis berusaha mengubah cara hidup cadangan Dato Seri Najib Tun Razak. Walaupun Najib tidak mampu mengawal isterinya berbelanja tetapi rakyat terbanyak sudah tiada pilihan kecuali mengikat perut keluarga mereka. Jika sebelum ini perbelanjaan mereka telah depesit, maka setelah kenaikkan harga barang ini tentulah hutang mereka akan bertambah. Apakah jalan penyelesaikan kepada masalah mereka? Bank tidak layan, jiran-jiran pun senasib dan keluarga pun tidak dapat membantu. Yang ada hanyalah “Along” yang boleh membantu 36 jam sehari. Maka “Along” lah pilihan mereka. Oleh itu golongan yang paling gembira dan bertambah kaya dengan kenaikkan harga barang adalah “Along”. Maknanya kerajaan secara tidak langsung telah meningkatkan pendapatan “Along”. Kalau rakyat sudah terjebak dengan “Along” maka menderitalah seumur hidup selagi UMNO-Barisan Nasional dan “Along” masih berkuasa. Cara mudah menghadapi masalah “Along” adalah dengan menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional(BN).

Bagi mengatasi masalah ini saya mencadangkan kepada Jawatankuasa Memprotes Kenaikkan Harga Minyak( PROTES) yang akan bermesyuarat esok agar memberi fokus bantahan isu kenaikkan harga barangan keperluan ini kepada menjaga hal ehwal golongan yang menjadi mangsa. PROTES tidak perlu memfokuskan kepada batahan kenaikkan harga minyak sahaja kerana mana-mana kerajaan yang memerintah negara kita , tiada jaminan minyak tidak akan dinaikkan. Mungkin PROTES itu sendiri perlu di “rebranding” dengan nama baru iaitu Kumpulan Rakyat Mangsa Barang Naik (Mangsa BN). Antara contoh tuntutannya adalah pertamanya mendesak pihak kerajaan memberi subsidi RM500 sebulan terus kepada golongan keluarga berpendapatan rendah. Formula menentukan mereka yang layak dan mekanisma pemberian perlu dirangka oleh pihak kerajaan. Keduanya menghentikan subsidi kepada Penjanakuasa Elektrik Persendirian (IPP). Ketiganya sebagai simbol penjimatan maka gaji semua menteri dipotong 20%. Keempatnya menambah perutukan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang menbiyayai fakir miskin, ibu tunggal dan anak yatim dan kelimanya hapuskan rasuah sepenuhnya. Semoga altenatif ini boleh membantu mereka yang memerlukan dan bantahan ini mendapat sokongan semua pihak dalam negara kita.

1 comments:

Anonymous said...

Jom !! hadir bagi mendengar taklimat 'Malaysia New Economic Model' oleh Ketua Penerangan N.Johor pada 5/8/10 (Thu) jam 08.00pm diKompleks Tan Sri Muhammad.

Kalau dah faham baru boleh berbunyi. Jadi kita tak akan berkokok tak tentu pasal..