Wednesday, October 28, 2009

Setinggan Kempas Kena Marah di pejabat PM

Pada 27hb Oktober 2009 pada jam 4.15pm, saya bersama Sdr. Ramli Ibrahim - Pengerusi J/K Setinggan Kempas dan Syed Othman bin Syed Mohamad - Penyelia Pusat Aduan Rakyat Permas telah berjumpa dengan Dato' Nasir Sipon Pengawai Khas Perdana Menteri. Saya bergitu terkejut sekali apabila Dato Nasir memarahi kami kerana membuat salinan memorandum kepada Dato' Seri Anwar dan YB Lim Kit Siang. Berikut adalah sedutan pertemuan.

Suhaizan Kaiat: Sehubungan itu pihak kami mendesak Y.A.B merealisasikan agenda rakyat ini dengan melunaskan tuntutan-tuntutan kami seperti di bawah :

1. Memohon Y.A.B Perdana Menteri turun ke Kempas untuk mengadakan dialog terbuka dengan seluruh setinggan Kempas tidak kira fahaman politik.
2. Menganugerahkan tanah milik kekal kepada kampung setinggan yang tersusun.
3. Memberikan sumbangan kewangan sekurang-kurangnya RM30,000 bagi setiap rumah dan menawarkan rumah sewa-beli atau gantian tanah di tempat lain.
4. Menangguhkan notis Mengosongkan Tanah Kerajaan yang telah dikeluarkan oleh Pentadbir Tanah Johor Bahru di Kg Denai Pinggiran, Kempas dan dan sekitarnya sehingga tuntutan kami dipenuhi.

Dato' Nasir : Ni yang aku marah ni. Kau nak mintak bantuan kerajaan. Tapi kau serah kepada Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang buat apa?

Suhaizan : Itu cc aja Dato'.

Dato' Nasir : Kenapa kau cc pada dia. Aku tak sedap la macam ni. Kau beri pada pembangkang. Apa yang PKR dan DAP boleh buat?. Kita orang melayu kenapa nak bagi cina untuk bela kita. Aku rasa malu tau.

Suhaizan : Kami daripada NGO Dato'. Kami berhak untuk serah kepada mana-mana pihak.

Dato' Nasir : Ini bukan cakap pasal hak. Aku boleh serah pada PM, aku juga boleh tak serah pada PM

Suhaizan : DAP dan PKR tu parti berdaftar. Apa masalahnya Dato'

Dato' Nasir : Kalau gitu kau teruskan (dengan penuh perasaan tidak puas hati)

....... selepas itu Sdr. Ramli Ibrahim selaku Pengerusi J/K Bertindak Setinggan Kempas cuba membuat rayuan secara lembut kepada Dato' Nasir. Sementara saya cuba mengawal perasaan. Sesekali cuba ketengahkan hujah-hujah mengapa Setinggan Kempas layak mendapat bantuan kerajaan. Walaupun hati rasa tidak puas hati dengan provokasi Dato' Nasir tapi saya mendiamkan diri kerana hari ini saya datang sebagai NGO yang memohon bantuan untuk warga Setinggan Kempas yang dalam kesusahan. Saya bukan datang atas tiket Pemuda PAS Pusat. Kalau ikut kata hati nak aja saya sebut pada Dato' Nasir ..." Kau ingat aku sapa? Kau ingat ini pejabat mak bapa kau?.... tapi mengenangkan setinggan Kempas saya cuba cool down.

Akhirnya...

Dato' Nasir : Lain kali kau jangan buat macam ni. Aku akan turun Kempas dengan segera.

Suhaizan : Terima kasih Dato'

Ramli Ibrahim : Saya mohon maaf Dato'. Lain kali saya tak buat lagi. Jemput Dato' datang tenpat saya.

1 comments:

Anonymous said...

anda tak layak menjadi exco pemuda PAS. dengan sikap panas baran dan kurang beradab seperti itu, anda hanya layak bersama UMNO.

bila cakap sikit...mesti anda saja yang nak menang.

mungkin sebab tu org Johor susah menerima PAS.