Saturday, October 10, 2009


BANTAHAN TERHADAP PROSES PENYERAHAN SAMPUL KEUTAMAAN UNDI POS PILIHANRAYA KECIL N31 BAGAN PINANG

TARIKH : 9HB OKTOBER 2009


Adalah saya Ramli Bin Ismail 490215-03-5185 selaku wakil calon PAS pilihan raya kecil N31 Bagan Pinang telah mendapati bahawa proses penyerahan Sampul Keutamaan undi pos yang telah dilaksanakan di Pusat Latihan Asas Tentera Darat(PUSASDA) pada 8hb dan 9hb Oktober 2009 telah tidak menggunakan daftar pemilih yang telah diserahkan semasa penamaan calon pada 3hb Oktober 2009.

Tindakan di atas adalah bertentangan dengan Peraturan 14A Peraturan-peraturan Pilihan Raya(Perjalanan Pilihan Raya) 1981 yang menyatakan bahawa:

“Daftar pemilih yang dikemukakan kepada calon pada hari penamaan hendaklah merupakan naskah sahih daftar pemilih yang akan digunakan oleh pegawai pengurus dan ketua tempat mengundi sesuatu tempat mengundi pada hari mengundi.”

Mengikut Seksyen 2 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 menyatakan bahawa :

“pilihan raya” ertinya sesuatu pilihan raya yang diadakan mengikut peruntukan mana-mana undang-undang bertulis yang berhubungan dengan pemilihan orang sebagai ahli Dewan Rakyat, Dewan Undangan Negeri atau pihak berkuasa tempatan;

Seksyen ini menyatakan bahawa pilihan raya yang dijalankan hendaklah mengikut undang-undang bertulis. Oleh itu proses penyerahan Sampul Keutamaan undi pos hendaklah mengikut undang-undang bertulis peraturan 14A Peraturan-peraturan Pilihan Raya(Perjalanan Pilihan Raya) 1981. Kegagalan mematuhi peraturan ini boleh menyebabkan pilihan raya kecil N31 Bagan Pinang terbatal.

SPR sebagai pelaksana pilihan raya wajib memberhentikan semua proses yang terdapat dalam pengundian pos dengan segera dan meneruskan pengundian awam pada 11hb Oktober 2009 seperti yang telah dijadualkan. Jika proses pengundian pos ini tidak diberhentikan maka keseluruhan pilihan raya kecil N31 Bagan Pinang boleh terbatal dan menyebabkan pembaziran wang rakyat yang telah digunakan.

1 comments:

Anonymous said...

tuan dengan ikhlas saya katakan dr ahli pas yg setia ini.

tukarla ketua pemuda kita kepada orang lain demi kesinabungan survival pas untuk menuju ke hadapan.

contohi abg salleh atau ust firdaus