Friday, July 25, 2008

Tiba-tiba UMNO menjadi baik & kurang bercakap seperti biasa.

Isu kononnya perbalahan dua tokoh dalam PAS diantara Mursidul Am PAS Dato’ Tuan Guru Nik Abd. Aziz Nik Mat dengan Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, berakhir setelah dua tokoh ini bertemu bersama beberapa orang pimpinan tertinggi Majlis Syura Ulama’ pada 23hb Julai 2008 di Kota Baharu, Kelantan. Sebelum ini peringkat akar umbi PAS dan Pakatan Rakyat(PR) merasa gelisah atas permainan media yang seolah-olah kedua-dua tokoh ini berbalah mengenai pertemuan pimpinan PAS dan UMNO. Media telah cuba mengelirukan dimana satu pihak dianggap mahukan pertemuan diadakan sehingga mewujudkan rundingan kuasa UMNO dan PAS. Pandangan ini seolah-olah ditentang oleh Tuan Guru Nik Aziz.

Polimik ini berakhir dengan kenyataan kedua-dua pimpinan bahawa tutup fail muzakarah(berdebat) dan teruskan dengan muqabalah (bersemuka) antara UMNO dan PAS. Maksudnya bertemu dengan UMNO bukan bertujuan untuk bermuzakarah (berdebat) yang menjurus kepada ketegangan bagi menentukan kalah dan menang. Juga tidak bermaksud untuk tujuan runding kuasa antara UMNO dan PAS. Sebaliknya muqabalah pertemuan bersemuka atau pertemuan biasa untuk berbincang mengenai agama dalam suasana yang muhibah bagi mencari penyelesaian mengenai masalah semasa. Muqabalah ini adalah sama seperti pertemuan DAP denga PM berkanaan pembangunan Pulau Pinang, seperti juga Wan Azizah berjumpa PM berkenaan isu Liwat Anwar Ibrahim. Ahli akar umbi juga jangan keliru kerana istilah muzakarah kerana ia merupakan istilah Pak Lah semasa mengumumkan pertemuan antara pimpinan PAS dan UMNO selepas pilihanraya lepas. Maka eloklah nama pertemuan itu diperbetulkan bagi mencapai maksudnya yang sebenar.

Mengikut amalan biasa apabila keadaan di atas berlaku maka hulubalang-hulubalang UMNO dan Barisan Nasional akan bermati-matian menghantam PAS. Mereka akan menyatakan :

a. PAS putarbelit perkataan muzakarah
b. PAS tak ikhlas nak bermuzakarah.
c. PAS takut berdebat melalui Muzakarah. PAS parti pengecut.
d. Akhirnya Nik Aziz kecundang dengan Hj Hadi setuju bertemu UMNO.
e. Semua parti pembangkang suka berjumpa dengan Pak Lah.
f. Tahun 1985 Pas mahu Muzakarah tapi tahun 2008 PAS tolak Muzakarah.
g. Hj Hadi lupa Isu Muzakarah 1985.
h. PAS ikut kata UMNO

Semua ungkapan di atas biasanya akan dilemparkan kepada PAS. Tetapi berlaku kepelikkan yang amat sangat kali ini apabila hulubalang-hulubalang UMNO dan Barisan Nasonal tidak langsung menghentam PAS selepas pertemuan ahli Majlis Syura Ulama’ PAS dengan Tuan Guru Nik Abd Aziz Bin Nik Mat. Malah UMNO mendiamkan diri sehingga tiada kenyataan akhbar Pak Lah selepas mesyuarat MT pada 24hb Julai 2008. Hanya kenyataan Ketua Penerangan UMNO Mohammad Bin Mohammad Taib sahaja yang kedengaran. Kenyataan ini lagi pelik apabila menyatakan MT UMNO bersetuju mengadakan pertemuan dengan PAS. Seolah-olah UMNO bergitu beria-ria mahu berdamai dengan PAS khususnya dalam perkara-perkara berkaitan agama. Peroalannya mengapalkah UMNO nampak begitu baik dan UMNO nampak begitu pelik ?

Saya berpendapat ada dua kemungkinan yang secara bijak PAS harus melihat. Pertamanya UMNO jadi begitu kerana kesedaran UMNO terhadap keadaan politik semasa iaitu :

a. PAS sebuah parti politik yang kuat, berperinsipf, boleh diterima sultan, mempunyai 3 menteri besar, tiada masalah dalaman dan berpegang teguh pada agama. PAS telah memerintah hampir 20 tahun di Kelantan. UMNO menyedari bahawa mereka terpaksa berdepan dengan masalah dalaman yang kronik dan ketidakpercayaan rakyat kepada mereka khususnya berkait dengan isu-isu pengurusan negara. Oleh itu UMNO merasakan perlu berdamai dengan musuh politik nombor wahid ini iaitu PAS.

b. UMNO berdepan dengan tekanan-tekanan orang bukan Islam terutamanya isu-isu agama yang melibatkan perlembagaan perkara 121(1A), yang melibatkan biasiswa, yang melibatkan kouta, yang melibatkan peruntukan-peruntukan kewangan tertentu khususnya selepas pilihanraya 2008 apabila golongan ini menolak BN secara jelas. Oleh itu UMNO merasa selamat berdamai dengan PAS.

c. Pertemuan-pertemuan yang di adakan diantara PAS dan UMNO telah menginsafkan UMNO betapa pentingnya UMNO untuk terus bekerjasama dengan PAS. Ayat-ayat Al-Quran dan hadis nabi telah menelusup masuk kedalam hati nurani UMNO untuk menyedari kebesaran Allah yang lebih berkuasa dari segala yang berkuasa di atas mukabumi ini.

Kemungkinan yang kedua adalah UMNO berpura-pura sahaja baik bagi memerangkap PAS. Ini berasakan kepada perkara-perkara berikut :

a. Sebahagian pimpinan PAS sudah boleh menerima UMNO sebagai pihak yang perlu dirunding. Oleh itu peluang ini digunakan untuk memecahbelahkan PAS, melemahkan PAS dan mewujudkan syakwasangka dikalangan komponen Pakatan Rakyat(PR). Inilah peluang keemasan UMNO untuk melemahkan musuh politik nombor wahidnya. Kemudian dengan lemahnya PAS maka UMNO akan dilihat kuat oleh masyarakat. Maka mereka boleh memerintah dengan selesa selepas pilihanraya 2013. Jika UMNO megamalkan budaya menghentam PAS seperti sedia kala maka perangkap ini akan disedari oleh pimpinan PAS. Budaya ini umpama memasang perankap dihutan, yang memerlukan semua orang senyap, memijak daun-daun kering dengan perlahan, melangkah dengan berhati-hati agar jangan ayam hutan bakal jadi satapan malamnya tidak lari berterbangan. Setelah ayam hutan masuk perangkap barulah mereka akan besorak gembira. Barulah kita tahu wajah sebenar mereka.

b. Dalam pilihanraya 2008 UMNO dan BN telah ditolak oleh orang bukan melayu. Mereka telah menggunakan kelemahan ini sebagai senjata untuk berbaik-baik dengan PAS. Isu Islam telah dicabar sememangnya mudah untuk membawa PAS berunding. Sebab perjuangan PAS adalah Islam, UMNO juga orang Islam. Maka dengan bercakap tentang Islam sahajalah yang boleh memberi peluang UMNO memerangkap PAS. Budaya ini sama sahaja dengan peluang memerangkap Tengku Razali Hamzah untuk masuk UMNO atas nama perpaduan melayu. Mahathir melayu, Tengku pun melayu. UMNO melayu, Semangat 46 pun melayu. Maka isu perpaduan melayulah yang boleh memerangkap Tengku. Setelah Tengku terperangkap maka mudahlah Mahathir menyembelihnya untuk santapan malam hari. Setelah PAS terperangkap maka mudahlah UMNO men”gulai”kan PAS.

Dengan dua kemungkinan diatas maka PAS sangat sangat sangat perlu berhati-hati dengan UMNO. PAS perlu meletakkan beribu indikator untuk menguji UMNO. UMNO sejak zaman berzaman nemang tidak pernah setia dan tidak pernah ikhlas. Yang penting UMNO perlu memperlihatkan komitmen untuk memperjuangkan agama dengan ikhlas. Walaubagaimana pun adanya UMNO isu runding kuasa untuk mewujudkan kerajaan campuran antara UMNO dan PAS adalah sesuatu yang tidak boleh diterima berdasarkan kepada sejarah-sejarah silam yang berlaku.

http://kentong-suhaizan.blogspot.com

3 comments:

PulaiBistari said...

UMNO memang munafik!! Tahniah blog ko ni, baru tau. Tolong promote blog kempen derma buat surau di http://pulaibistari.blogspot.com . TQ

Anonymous said...

dulu masa menang besar tahun 2004 tak di pandangnya pas. tapi bila kalah teruk pru12 baru nak himpit orang pas. pigidah umno memang ko ni dasar munafikin.lidah bercabang.kepala keluar tanduk. jgn percaya dgn puak2 ni .yb kena teruskan kerja.jgn pedulikan depa.nanti kita terjerat permainan depa ni halus... hidup pas

Anonymous said...

kempas bunyi macam kem pas. jadikan kawasan kempas sebuah kem bagi PAS.