Sunday, August 10, 2008

Tiba-tiba UMNO jadi pejuang agama

Ketua Pemuda UMNO berkata pemberhentian forum Bar Council bertajuk “Peluk Islam” adalah langkah yang bertangjawab. Zaid Hamidi Tim Menteri Di Jabatan Perdana Menteri berkata dengan penuh sinis “Kalau nak anjur program, buatlah”. Sebelum ini Syed Hamid Albar berkata penganjuran forum ini tidak wajar. Yang paling brutal sekali Naib Presiden UMNO Dato’ Seri Ali Rustam terus mengancam akan mengenakan tindakan ISA kepada penganjur.

Wah!! UMNO betul-betul pejuang agama ini. UMNO membantah Bar Council menganjurkan forum yang mempertikaikan perkara 121(1A) perlembagaan Malaysia yang memperuntukkan lebih kepada Mahkamah Syariah dibandingkan dengan Mahkamah Sivil. Mana-mana kes yang dibicarakan dalam mahkamah Syariah tidak boleh dicabar di mahkamah sivil. UMNO betul-betul dah insaf atau buat-buat insaf ?

Pada beberapa tahun lalu apabila kumpulan serupa Bar Council menganjurkan forum yang lebih kurang sama dengan forum “Peluk Islam” telah dianjurkan di Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang dan Johor. NGO di Pulau Pinang dan Johor telah membantah. Nazri Aziz sebagai menteri pada masa itu berkata tindakan NGOs sebagai tindakan BODOH. Ramai menteri-menteri pada masa itu senada dengan Nazri Aziz. Beberapa pemimpin NGOs di Pulau Pinang telah ditangkap. Tapi sekarang tiba-tiba UMNO berubah sekelip mata. UMNO menentang pulak Bar Council. Dah nak kiamat ke ni?

Sepuluh tahun lalu UMNO melalui Perhimpunan Agongnya telah mendesak mengugurkan nama Islam daripada sebarang pertubuhan termasuk parti politik. Allahyarham Ust Fadhil Nor telah mengancam akan berlaku seperti peristiwa Memali. Alhamdulillah Majlis Raja-raja yang dipengerusikan oleh Tuanku Mirzan Zainal Abidin telah membuat keputusan menyangah idea UMNO. Malah Majlis Raja-raja memutuskan untuk menggalakkan pengunaan nama Islam disemua tempat. Akhirnya UMNO malu, PAS berjaya dalam game ini. Sekarang tiba-tiba aja UMNO jadi pejuang agama. Ikhlaskah UMNO atau UMNO sememangnya bergitu sikapnya. Bila orang nak sekular, UMNO pun nak sekular. Bila orang nak Islam, UMNO pun nak Islam. Bila orang nak komunis, UMNO pun nak komunis. Bila orang nak tukar kerajaan, UMNO dah nak lingkuplah tu.

2 comments:

Anonymous said...

kentong dah koyak ker nie. Sonyap jo

zul said...

mana pi Tuan