Thursday, June 16, 2011

ISU WARGA SINGAPURA DIBOGEL DAN KETUK KETAMPI



Kenyataan Media

Dewan Pemuda PAS Negeri Johor

Rabu 16 Jun 2011

ISU WARGA SINGAPURA DIBOGEL DAN KETUK KETAMPI

Pemuda PAS Negeri Johor telah mengadakan pertemuan dengan Timbalan Pengarah Jabatan Imigresin Negeri Johor En. Amran Bin Ahmad pada hari semalam Selasa 15hb Jun 2011 di Pejabat Jabatan Imigresin Negeri Johor, Taman Setia Tropika, Kempas, Johor berhubung isu 2 orang warga Singapura yang ditahan oleh pihak berkuasa dan telah diarahkan berbogel dan ketuk ketampi. En Amran Bin Ahmad tidak dapat memberikan sebarang komen berhubung isu tersebut kerana beliau tidak diberi mandat oleh pihak atasan untuk membuat sebarang kenyataan kepada Pemuda PAS Negeri Johor.

Bagi menjaga nama baik agensi kerajaan khususnya Jabatan Imigresin Malaysia, Pemuda PAS Negeri Johor lebih memberi fokus terhadap ruang kesilapan manusia yang terdapat proses masuk ke negara kita. Dua orang warga Singapura ini menyatakan bahawa mereka telah melalui kaunter Jabatan Imigresin tetapi tiada pegawai dikaunter tersebut. Kemudian mereka meneruskan ke kaunter tol. Mereka membuat bayaran tol dan penghadang pun dibuka. Seterusnya mereka masuk ke negara kita dengan anggapan bahawa negara kita mungkin telah melaksanakan sistem biometrik yang tidak memerlukan pegawai untuk pengesahan masuk.

Dewan Pemuda PAS Johor berpendapat terdapat ruang yang membolehkan manusia membuat kesilapan semasa proses masuk ke negara kita. Penghadang di kaunter tol sepatutnya berada di kaunter Jabatan Imigresin bukannya berada di kaunter tol. Kebenaran masuk perlu dibuat oleh pegawai. Setelah mendapat kebenaran maka penghadang akan dinaikkan dan pelancong boleh masuk ke negara kita. Adalah lebih baik jika kaunter Jabatan Imigresin dan kaunter tol di satukan seperti proses masuk ke Singapura. Ini bagi mengelakkan kekeliruan berlaku kepada pelancong terutamanya bagi mereka yang kurang memahami peraturan-peraturan dalam negara kita.

Sistem biometrik yang telah diperkenalkan oleh pihak Jabatan imigresin telah menyebabkan kesesakan yang teruk di sempadan negara. Ini berpunca daripada proses kemasukkan data cap jari untuk setiap pelancong yang datang. Proses ini telah menggunakan masa yang panjang. Pada waktu ini kesesakan sudah semakin pulih. Dewan Pemuda PAS Negeri Johor berpandangan Jabatan Imigresin boleh membuat fasa-fasa yang munasabah bagai memasukkan data cap jari pelancong yang masuk. Contohnya satu bulan. Keadah berfasa ini dapat mengelakkan kesesakan di sempadan negara kita. Cadangan ini boleh dijadikan panduan untuk tindakan pada masa yang akan datang.

Suhaizan Bin Kayat

Ketua Pemuda PAS

Negeri Johor

019-7285174

1 comments:

Pengundi PAS Nusajaya said...

Baca sampai habis link berkenaan. DPP perlu bertindak sekarang mewujudkan cyber trooper dan war room yang terancang. Setakat ceramah lambat.

http://taipingmali.blogspot.com/2011/06/sedikit-ulasan-kenyataan-zahid-hamidi.html