Saturday, January 30, 2010

Kempen Selamatkan Johor Daripada Muflis 2012

Mengejutkan! Sebagai salah sebuah negeri yang dianggap maju di Malaysia dengan jumlah pelaburan berbilion setahun, kenyataan di atas mungkin disangka keterlaluan. Tetapi inilah realiti yang harus diterima oleh rakyat johor.

1. Bagaimana Johor boleh muflis?
Antara penyebabnya ialah hutang Johor Corporation (JCorp) yang berjumlah RM 4.032 billion.


2. Apa kaitan JCorp dengan kerajaan Negeri Johor?
JCorp merupakan salah sebuah GLC dalam kerajaan negeri.


3. Bagaimana hutang JCorp boleh menyebabkan Johor muflis?
Pada 2002, JCorp telah menerbitkan Bon (surat hutang) berjumlah RM4.032 billion dengan Kerajaan Negeri Johor sebagai penjaminnya. Tempoh matang bon-bon tersebut adalah pada 2007, 2009 dan 2012. Dalam sidang DUN Johor 8 September 2009, JCorp telah menebus bayar sebanyak RM393.76 juta (bon yang matang 2007) dan RM694.98 juta (bon yang matang 2009). Jumlah baki bon yang perlu ditebus pada 31 Julai 2012 adalah RM3.58billion!

4. Bolehkah JCorp membayar hutangnya menjelang 2012?
Keuntungan sebelum cukai JCorp adalah lebih kurang RM600 juta setahun. Diulang "sebelum cukai". Ini bermakna menjelang 2012 , dijangkakan JCorp hanya akan mampu menyediakan RM1.5 billion bagi menebus bayar bon.

5. Apa implikasi kepada kerajaan negeri?
Sebagai penjamin, kerajaan negeri harus menanggung beban hutang JCorp yang tidak mampu dibayar sebanyak RM2 billion. Kegagalan untuk berbuat demikian, kerajaan negeri boleh diheret ke mahkamah dan diisytiharkan MUFLIS!

6. Bolehkah kerajaan negeri menampung hutang JCorp sebanyak RM2 billion?
Dengan keadaan belanjawan defisit (perbelanjaan melebihi pendapatan) yang dialami oleh kerajaan negeri dan nisbah kecairan tunai yang kecil sekitar RM201.53 juta (tunai RM36.37 juta & pelaburan RM165.16 juta), untuk menampung kos pentadbiran sahaja kerajaan negeri dijangkakan mampu bertahan selama 3 bulan.

Apakah cara atau jalan yang digunakan oleh kerajaan BN Johor bagi menyelamatkan keadaan? Menjual aset-aset ataupun hartanah strategik milik rakyat Johor. Antara hartanah yang dipercayai telah dijual ialah:
1. Menara Pejabat Plaza Kotaraya dijual kepada Iskandar Investment Berhad (IIB)
2. Tapak CIQ Stulang juga dijual kepada IIB
Malah jika anda sering melalui jalan Kota Tinggi - Bandar Tenggara, anda mungkin perasan papan tanda Johor Tenggara Oil Palm (JTOP) telah digantikan dengan papan tanda Tradewind. Apakah ini juga bermakna JTOP juga telah dijual?

Selepas ini apa pula yang akan dijual?
Aset atau hartanah milik kerajaan negeri dan JCorp adalah sebenarnya milik khazanah dan pusaka rakyat Johor dan bukannya milik UMNO/BN!

Jom kita jayakan Kempen Selamatkan Johor Daripada Muflis 2012 bersama Pemuda PAS Johor untuk menyerahkan kepada Baginta Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar.

Agendanya adalah :

1. Perlancaran Kempen
2. Road-Show seluruh daerah
3. Kempen tandatangan seluruh Johor.
4. Tentukan tarikh mengadap Sultan
5. Serah Memorandum Rakyat Johor kepada Baginda Sultan

Tuan-tuan setuju ? Jumpa di sanaaa......

Kenapa e-undi meragukan ? Ruang-ruang Manipulasi dalam e-undi

Berikutan bantahan mahasiswa yang berlaku di Universiti Malaysa terhadap e-undi atau e-vote. Suka untuk saya gambarkan kenapa e-undi ini tidak diyakini. Saya tidak merujuk kepada sistem undi mana-mana universiti tetapi saya merujuk kepada sistem e-undi secara umum mengikut kefahaman saya dan budaya rasuah yang serius di negara kita.

E-undi adalah penggundian yang tidak menggunakan kertas. Ia melibatkan semakkan identiti pengundi dan pengiraan hasil undian seseorang pengundi. Keraguan terhadap manipulasi adalah seperti berikut :

1. Identiti pengundi ditentukan oleh sistem. Sistem ini merujuk kepada pengkalandata(database) yang telah dibina. Biasanya identiti ini merujuk kepada nombor kad pengenalan atau nombor metrik pelajar. Apabila nombor kad pengenalan atau nombor metrik dimasukkan dalam sistem maka sistem akan menyemak dengan data dalam pengkalandata. Persoalannya :

a. Apakah data itu betul ? Bagaimana mengesahkan data dalam pengkalandata? Siapa yang mengesahkannya? Apakah pengundi hantu tidak boleh dimasukkan dalam daftar tersebut?
b. Jika telah disahkan pun adakah ia tidak boleh ditindankan(replace) data tersebut dengan data-data yang telah dimanipulasi ?

2. Hasil pengundian seseorang pengundi akan dikira bagi menentukan siapakah yang menang dalam sesuatu pertandingan itu. Kiraan ini sepenuhnya dibuat oleh sistem. Persoalannya :
a. Apakah sistem kiraan ini tidak boleh diganggu oleh pihak lain ? Siapa yang boleh mengesahkan ia bebas daripada manipulasi sedangkan ia dikendalikan oleh sistem yang tidak boleh bercakap dengan kita.
b. Apakah tidak boleh kiraan data dimanipulasi ? Contohnya jika calon A menang kemudian hasil undian calon A dibuang. Akhirnya calon B yang menang. Siapa yang boleh mengesahkan ianya tidak boleh berlaku? Sistem tidak boleh bercakap dengan kita.

3. Realiti rasuah di Jabatan Kerajaan adalah ditahap yang membimbangkan. Bayangkan sebuah kementerian yang tugasnya menjaga pertahanan negara cuai menjaga dua buah enjin jet F-5E sehingga boleh hilang dan sampai ke negara Amerika Selatan. Jika enjin jet F-5E boleh hilang. Jika undi pos di MINDEF boleh dimanipulasi dalam pilihanraya Bagan Pinang. Apalah mustahilnya data-data pilihanraya di kampus dimanipulasi.

Kesimpulannya hanya satu sahaja iaitu Kerajaan Barisan Nasional perlu ditukar dalam pilihanraya akan datang.

Thursday, January 28, 2010

Kerajaan Pimpinan Najib. Macam-macam ada !!!!



SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL ?



Sejak Najib memerintah ni macam-macam ada:

- Altantuya mati, ada pembunuh tapi tak de motif pembunuhan.
- Saksi SPRM : Masuk hidup keluar mayat.
- 2 Enjin Jet pejuang F-5E hilang dpd kawalan TUDM. Sarjan aja yg didakwa.
- Gereja & Surau di Bakar. Konon marah kalimah Allah tapi syariat Allah dipijak.
- Baling kepala babi dlm masjid tapi bungkus pakai plastik. Mcm tahu pulak najis muqolazoh.
- Gula naik sebab nak elak rakyat kencing manis & darah tinggi(Manisnya hidup tampa gula)

Wednesday, January 27, 2010

FORUM KALIMAH ALLAH

Suatu Forum Kalimah Allah akan diadakan seperti berikut :

1. Tarikh : Sabtu 6hb Februari 2010

2. Masa : 9.00 - 12.00 malam

3. Tempat : KL International Hotel, Kampung Baru, Kuala Lumpur.

4. Ahli Panel :

Dato' Chua Jui Meng (Bekas Menteri Kesihatan)
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Bekas Mufti Perlis)
Ust Nasrudin Hassan (Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat)

5. Moderator :

Sdr. Suhaizan Bin Kaiat (Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat)

6. Anjuran : Lujnah Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat.

Semua di jemput hadir.

Tuesday, January 26, 2010

SPR Tukar Undi POS kepada Undi Awal. Cadangan untuk memperkukuhkannya.

Pertamanya saya mengucapkan tahniah kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) yang telah menunaikan janjinya dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang untuk mengkaji dan melaksanakan perlaksanaan undi pos dengan adil. Pengundian Pos mempunyai ruang manipulasi yang sangat nyata. Apabila kertas undi diserahkan kepada pihak kem tentera(unit semboyan), tiada agen calon bertanding yang mengawasinya termasuk SPR sendiri. Penyerahan boleh dilakukan 24 jam seluruh negara tampa kawalan. Bukti-bukti dan pengakuan-pengakuan yang PAS perolehi semasa pilihanraya Bagan Pinang membuktikan ruang manipulasi ini telah digunakan oleh pihak tertentu. Apakah rakyat boleh yakin kertas undi tidak hilang dalam kawalan tentera jika dua enjin F-5E Jet Pejuang pun boleh hilang dalam kawalan mereka ?


Walaubagaimanapun saya tetap menaruh harapan yang besar kepada SPR untuk membuat beberapa perubahan. Perubahan daripada undi pos kepada undi awal hendaklah dilakukan dengan penuh adil untuk parti-parti yang bertanding. Saya mencadangkan beberapa perkara kepada SPR iaitu :

1. Sistem penghantaran kertas undi secara pos hendaklah dihentikan. Setiap pengundi hendaklah menerima secara terus daripada SPR bukannya pihak ketiga seperti sebelum ini.

2. Pengundi awal boleh membuang undi ditempat yang ditetapkan dan hendaklah sepenuhnya di bawah kawalan SPR. SPR hendaklah memaklumkan tempat –tempat mengundi awal tersebut semasa hari penamaan calon. Ini bagi memudahkan agen-agen calon dapat membuat persediaan awal. Tempat pengundian di dalam Kem atau dipermis yang menyebabkan agen-agen calon bertugas menghadapai masalah hendaklah dielakkan.

3. Agen-agen calon untuk pengundian awal boleh berperanan sepenuhnya seperti agen-agen calon bagi pengundi awam. Bukannnya menjadi agen “patong” seperti di Pilihanraya Bagan Pinang.

4. Pengiraan kertas undi awal hendaklah dibuat di tempat mengundi pada hari mengundi bukannya ditempat penjumlahan. Hanya keputusan sahaja yang di bawa ditempat penjumlahan.

5. Borang 2 Undi Pos atau yang setara dengannya hendaklah dihapuskan. Borang 2 ini menyebabkan pengundi merasa curiga terhadap penyalahgunaanya oleh pihak tidak bertanggungjawab.

6. Calon-calon bertanding atau wakilnya adalah berhak untuk mengadakan pertemuan dengan pengundi-pengundi awal ini atas tujuan berkempen. Masa yang selayaknya mestilah diberikan kepada wakil-wakil calon bertanding. Oleh itu masa berkempen hendaklah lebih lama lagi diperlukan. Bagi memudahkan urusan, SPR seharusnya menyediakan ruang untuk kempen ini diadakan.

7. Tempoh bertenang selama dua hari yang dicadangkan oleh SPR hendaklah diiringi dengan halangan berkempen melalui semua saluran media terutamanya media elektronik dan media baru(internet). Jika kempen dilarang dikawasan mengundi tetapi TV masih lagi mengadakan kempen-kempen maka ketidakadilan akan berlaku. Tindakan tegas kepada pengendali media perlu dibuat jika kempen pilihanraya masih diteruskan semasa tempoh bertenang ini sedang berjalan.

8. Kelayakkan menjadi pengundi awal hendaklah melalui tapisan yang ketat. Ini bermakna hanya mereka yang benar-benar bertugas pada masa mengundi sahaja yang dibenarkan menjadi pengundi awal. Mereka yang mahu menjadi pengundi awal hendaklah memohon kepada SPR dengan bukti-bukti yang mengesahkan mereka bertugas pada masa mengundi. Ini bermakna setiap kali pilihanraya kecil mahupun besar, setiap mereka yang mahu menjadi pengundi awal hendaklah membuat permohonan. Jika tidak mereka akan dianggap sebagai pengundi awam sahaja. Peraturan ini tidak bercanggah dengan hak mengundi yang dijamin oleh perlembagaan. Sebab nama mereka adalah dalam daftar pemilih. Mereka layak mengundi. Cuma SPR memberi pilihan untuk memudahkan mereka mengundi dengan mewujudkan undi awal. Amalan lama dalam pengurusan undi pos sebelum ini dibuat secara “bundle” iaitu jika mereka anggota tentera maka mereka dan keluarga mereka layak menjadi pengundi pos. Amalan lama ini harus dielakkan. Semakin kurang pengundi awal semakin mudah pengurusan SPR maka semakin adillah Perjalanan Pilihanraya di Malaysia.


9. Pengundian awal ini mempunyai risiko yang besar untuk berlakunya pengundian dua kali bagi seseorang pengundi. Tempoh masa yang lama contohnya dua hari membolehkan manipulasi berlaku. Pertisen pilihanraya sebelum ini pernah membuktikan pengunaan kad pengenalan orang lain untuk tujuan pengundian boleh dilakukan. Oleh itu jalan selamat untuk mengatasi masalah ini adalah pengunaan dakwat hitam yang pernah dicadangkan oleh SPR pada pilihanraya 2008 tetapi dibatalkan saat akhir.

Persoalannya adakah BN akan bersetuju dengan peraturan baru yang dicadangkan SPR jika peraturan ini benar-benar adil? Bukankah selama ini BN berlindung disebalik manipulasi undi pos ? Jika tidak mengapa calon-calon BN mempersiapkan dirinya di kubu masing-masing dengan kem tentera termasuk Parlimen Pekan ? Bolehlah BN bersedia untuk menghadapi kekalahan ? Pilihanraya yang adil adalah jerangkap maut kepada BN ? Mustahil BN akan bersetuju.

Itu SPR , sendiri mahu ingattttt……

Wednesday, January 20, 2010

Dr M backs Hassan Marican to stay as Petronas boss

KUALA LUMPUR, Jan 19 — Petronas advisor Tun Dr Mahathir Mohamad (picture) signalled his objection today to the national oil company’s CEO Tan Sri Hassan Marican being replaced with a senior politician.

The Malaysian Insider had reported last week that Hassan’s term at the helm of Petronas is likely to be extended for another year after his contract expires next month, but speculation persists about a politician taking over his job.

An announcement on the extension — expected soon from the government — will put an end to the uncertainty surrounding Hassan’s future.

Dr Mahathir said today that a politician appointed as chairman would not be in the interest of Petronas.

“Well, I do not know. From what I see is that some of the top politicians have been making a mess of our economy. If you want them to make a mess of Petronas then I think they should become the top executive or chairman of Petronas,” he told reporters at Petronas’s headquarters in KLCC here.

Speculation has been rife that Prime Minister Datuk Seri Najib Razak plans to replace the current chairman with a senior politician with the former home minister Datuk Seri Syed Hamid Albar mentioned as one of the candidates.

Petronas is under the jurisdiction of the government and only the PM can determine such a senior appointment in the company.

Hassan also refused to comment on his future in the national oil company. “I think the best to comment is the government,” he said.

Petronas had recently announced that its net profit before tax for April — September 2009 was RM31.2 billion compared to RM63.3 billion in the same period last year. While at the same time, revenues dropped 37.5 per cent to RM 98.2 billion from RM157.2 billion.

The government has been criticised for its high dependency and over reliance on Petronas’ revenue. Many fear that Petronas funds will be abused with a politician appointed as the company’s chairman.

There has been swirling speculation that Hassan would be replaced as Petronas chief executive after his contract ends in February. This was because of his clashes with the Datuk Seri Najib Razak administration in the past year over an appointment to the board of directors and his own independent streak.

The clash with the administration happened last year when Omar Mustapha, a senior aide of Najib, was denied a board seat at the oil firm despite explicit instructions by the prime minister.

Under the Petroleum Development Act, the oil firm is answerable only to the PM, which meant that the board may have been insubordinate in its actions.

Eventually, a second request by Najib led to the board “deferring” the decision. Najib then put his foot down and Omar has since joined the board.

The Omar saga led to much speculation surrounding Hassan’s future. But The Malaysian Insider understands that the continued economic uncertainty and Hassan’s experience has made replacing him now an unattractive prospect.

Thursday, January 14, 2010

Keterbukaan Pemuda PAS Pulai




Ketua Pemuda PAS Pulai Sdr. Zaba (Berjubah Hitam) bersama Ketua Bahagian UMNO Pulai Dato Nurjazlan Mohammad(Memegang Yassin) dalam Majlis Tahlil Allahyarham Tan Sri Mohammad Bin Rahmat di Masjid Al-Mizan, Kempas.

Itulah bukti keterbukaan PAS untuk hadir dalam program rakyat merentasi fahaman politik. Suatu ciri yang penting kepada Politik Baru Malaysia sekarang.

Dato Osman Sapian Adun Kempas yang juga anak didik Tok Mat tidak kelihatan. Kenapa beliau tidak hadir ? Kau fikirlah sendiri.....

Soal Jawab Mengenai Sikap PAS Terhadap Isu Nama Allah

1. Apakah PAS menerima permohonan orang Kristian menggunakan nama Allah ?

Penganut Agama Kritian yang memohon menggunakan nama Allah khusus untuk penganut agama mereka(Kristian) adalah hak mereka. Mengikut Al-Quran, As-Sunnah dan pandangan ulama muktabar Islam seperti Sheikh Yusuf Qardhawi dan Sheikh Dr Wahbah Zuhaili tidak pernah dengan jelas Islam melarang pengunaan nama Allah dikalangan agama samawi Islam, Kristian dan Yahudi. Asasnya adalah Surah al-Imran ayat 64 yang bermaksud:
“Katakanlah hai ahli kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan dia, dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya, sebagai tuhan selain Alllah”.

Tetapi perlu di ingat PAS menentang penyalahgunaan nama Allah kepada orang Islam. Maksudnya segala tafsiran Allah seperti Allah Tuhan “trinity”, Allah merujuk kepada berhala dan lain-lain konsep ketuhanan selain Islam tidak boleh disampaikan kepada orang Islam.

2. Apabila PAS tidak menghalang penggunaan nama Allah oleh Kritian maka apakah PAS menerima pandangan orang Kritian terhadap tuhan "Trinity" yang mana terdapat Allah ada bapa, anak dan isteri(God the Father, God the Son and the Holy Ghost) ?

PAS menolak konsep tuhan “trinity”(Tuhan 3 dalam satu) sebab asas Islam adalah Allah yang Maha Esa. Malah jika orang Islam beraqidahkan Allah “trinity” maka mereka terkeluar daripada Islam. PAS juga menolak aqidah tuhan selain Allah S.W.T. Tapi PAS tidak menghalang orang Kristian berfahaman tuhan “trinity” sebab itulah kebebasan beragama yang dianjurkan oleh orang Islam. Islam tidak boleh memaksakan aqidah Islam kepada mereka yang bukan Islam. Islam menegaskankan : “Tidak ada paksaan dalam agama”


3. Apakah PAS menyokong keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) membuat rayuan untuk menghalang pengunaan nama Allah dalam akhbar rasmi Gereja Katolik Malaysia, Herald The Catholic Weekly?

Itu adalah hak KDN sebab gereja Katolitk Malaysia telah memohan mahkamah membuat semakkan penghakiman terhadap keputusan kabinet. Tentulah kabinet ada asas dan pertimbangan mereka semasa meluluskan undang-undang melarang pengunaan nama Allah. Oleh kerana mahkamah telah membuat keputusan yang bercanggah maka hak merekalah untuk mempertahankannya.

PAS menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan. PAS tiada berniat untuk mencampuri urusan mahkamah. Kita bersikap terbuka terhadap apa juga keputusan yang akan di keluarkan.

4. Apakah PAS tidak kuatir nama Allah ini akan mengelirukan orang Islam di Malaysia khususnya anak muda ?

PAS sangat kuatir dengan kehidupan bebas tanpa peganggan agama khususnya anak muda beragama Islam di Malaysia kerana aqidah mereka yang lemah. Faktor utama kelemahan aqidah bukanlah disebabkan oleh dakwah agama lain tetapi disebabkan pendidikan, persekitaran, keluarga, masyarakat dan negara yang tidak menekankan persoalan aqidah.
Orang Islam yang murtad adalah mereka yang lemah aqidah islamnya bukan orang yang kuat pegangangan agama mereka. Tidak ada orang islam yang kuat pegangan agama dan kefahaman agamanya yang jatuh murtad. Tak pernah kita dengar ulama besar yang murtad. Tetapi adalah biasa kita dengar paderi Kristian yang masuk Islam.

Selain itu Perkara 11(4) Perlembagaan Malaysia menyatakan :
“Undang-undang Negeri dan mengenai Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang yang menganut ugama Islam”
Perkara 11(4) ini menghalang mana-mana agama menyampaikan aqidah mereka kepada umat Islam di Malaysia. Ini merupakan perlindungan Perlembagaan Malaysia terhadap Islam dan umat Islam.

5. Mengapa PAS tidak bersama dalam demontrasi yang dilaksanakan oleh NGO ? Mengapa PAS tidak mengambil pendekatan demontrasi seperti BERSIH, PPSMI dan ISA ?

Persoalan nama Allah adalah persoalan yang komplek dan mudah membangkitkan sentimen antara agama. Persoalan nama Allah ini bukan seperti isu pilihanraya BERSIH, PPSMI atau ISA. Persoalan nama Allah perlu diurus dengan cara yang cukup tertib. Jika PAS menggunakan konsep yang sama seperti BERSIH, PPSMI dan ISA maka PAS sangat kuatir pergaduhan agama akan tercetus. Bayangkan apa yang akan terjadi jika 100 ribu orang berkumpul di Istana Negara dengan penuh sentimen membenci orang Kristian. Kemungkinan pergaduhan akan berlaku. Maka ramailah pemimpin PAS yang akan dimasukkan dalam ISA. Mahkamah sedang mendengar rayuan. Biarkan mereka membuat keputusan. PAS berpendapat dalam isu yang sensitif seperti nama Allah ini maka keadah dialoglah yang lebih sesuai.


6. Apakah sikap PAS terhadap NGO yang mengambil sikap berbeza dengan PAS ?

PAS menyokong Perkara 10 Perlembagaan Malaysia yang selaras dengan Islam iaitu memberi kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan. Mereka ada hujah dan pendekatan mereka. Kita hormati pandangan mereka. Dalam negara majmuk seperti Malaysia kecerdikan menguruskan perbezaan pendapat adalah menjadi ciri utama sebagai pemimpin negara ini. Kita boleh sama bersetuju pada apa yang kita setujui bersama. Kita juga mesti boleh bersetuju dalam apa juga perkara yang kita tidak setujui bersama. Inilah konsep Islam. Asasnya adalah ilmu bukannya emosi dan sentiment.

7. Apakah PAS mengambil pendekatan yang sederhana semata-mata untuk tujuan mendapat kuasa memerintah Malaysia dalam pilihanraya akan datang dengan memperjudikan Islam?

PAS yang dipimpin oleh para ulama tidak boleh menyembunyikan keterbukaan Islam terhadap penggunaan nama Allah. Apa yang Islam kata itulah yang kita tampilkan sesuai dengan suasana negara kita. Dalam hal sokongan rakyat kita hanya berserah kepada Allah setelah kita menjelaskan kedudukan agama Allah ditempat yang benar. Jika Allah izinkan PAS menang maka memerintahlah kita. Jika Allah tidak izinkan lagi memerintah Malaysia maka bersabarlah kita.

8. Apa sikap PAS terhadap pembakaran gereja ?

PAS tidak pernah sama sekali bersetuju dengan pembakaran gereja. Bukti jelas semasa berperang pun Islam melarang membunuh wanita dan kanak-kanak yang berlindung dalam rumah ibadah apatah lagi di waktu aman seperti dalam negara kita sekarang. PAS menghormati orang bukan Islam dan rumah-rumah ibadah mereka. Ini dibuktikan dengan kehadiran pimpinan PAS ke gereja yang telah dibakar tempohari.

9. Pada pandangan PAS apakah ada udang disebalik batu apabila media arus perdana membangkitkan isu nama Allah ?

Pada pandangan PAS, Kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Dato Seri Najib Tun Abdul Razak bersama para pemikirnya sedang mencipta krisis nama Allah di dalam negara setelah mereka dilanda pelbagai krisis yang tidak menguntungkan mereka. Bermula dengan kekalahan teruk dalam pilihanraya 2008, kritikan Tun Dr Mahathir kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi, kekalahan dalam banyak pilihanraya kecil, krisis dalaman BN, kes kematian Al-Tantuya, Isu PKFZ, rampasan kuasa di Perak, Isu GST, kenaikan harga barang, PPSMI, ISA, kemerosotan rizeb negara, kematian Teo Beng Hock dan isu paling sensasi adalah kehilangan 2 buah enjin jet F-5E kapal pejuang TUDM.

Krisis yang dicetuskan mampu mengalih perhatian rakyat kepada isu sebenar yang melanda kerajaan BN. Apakah munasabah UMNO berteriak dengan isu nama Allah sedangkan mereka yang mahu menggugurkan nama Islam daripada pertubuhan pada tahun 1994 dahulu. Apakah munasabahnya UMNO mempertahankan aqidah umat Islam jika undang-undang murtad seperti digariskan oleh Al-Quran tidak dilaksanakan.

Krisis nama Allah yang dicipta ini bukannya ada udang disebalik batu tetapi ada enjen jet F-5E dan Altantuya disebalik Dato Seri Najib Tun Razak.Oleh itu janganlah kita terperangkap.

Sunday, January 10, 2010

Aktiviti PAR Kempas Merentasi Fahaman Politik





J/K Setinggan Kempas yang ditubuhkan di bawah Pusat Aduan Rakyat (PAR)Kempas telah menganjurkan Majlis Gotong Royong Membuat Bubur Assyura sempena Maal Hijrah 1431 Hijrah. Terdapat 13 kawah bubur assyura telah berjaya diusahakan secara gotong royong. Aktiviti ini telah dilaksanakan di perkarangan Program Perumahan Rakyat (PPR) Taman Kempas Permai. Semua lapisan masyarakat datang membantu. Datuk Nurjazlan Mohammad ahli Parlimen UMNO Pulai dan Sdr. Suhaizan Kaiat, Penyelia Pusat Aduan Rakyat Kempas yg juga Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat turut sama dalam majlis ini

Aktiviti sampingan juga telah dilaksanakan iaitu aktiviti mewarna dikalangan kanak-kanak . Terdapat lebih 100 orang kanak-kanak telah turut serta. Sdr. Ramli Ibrahim selaku pengarah program cukup berpuashati dengan kehadiran lebih daripada 1000 orang sepanjang majlis dijayakan. Aktiviti PAR Kempas ini telah dianggap merentasi fahaman politik kepartian dengan kehadiran Datuk Nurjazlan yg juga Ketua UMNO Bahagian Pulai. Ia juga suatu pengiktirafan Datuk Nurjazlan kepada PAR yang sentiasa menjadi juara rakyat khususnya di Kempas.

Friday, January 8, 2010

Jangan Bermain Api Isu Agama





Jangan cuba bermain api dengan isu agama di negara ini. Malaysia ada undang-undang. Gunakannya untuk mempertahankan Islam. Perkara 11(4) dan 121(1A) telah meletakkan Islam lebih tinggi di sisi Perlembagaan Malaysia.Walaupun di sana Perlembagaan Malaysia belum sepenuhnya boleh menyelamatkan agama Islam.

Jangan masuk dalam provokasi pihak yang kononnya cintakan agama. Pada hal merekalah yang khianat terhadap agama.

Gambar-gambar di atas adalah gereja yang telah dibakar oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Memalukan. Ini bukan cara Islam.

Persoalan-persoalan Berkenaan Menggunakan Nama Allah

Persoalan-persoalan Berkenaan Menggunakan Nama Allah oleh akhbar mingguan The Herald daripada Gereja Katholik.

Kompilasi daripada pandangan Tn Guru Hj Abd Hadi Awang, Ust Zaharuddin Abd Rahman, Perlembagaan Malaysia & pandangan saya sendiri.

1. Apakah hukumnya menurut Islam ?

Setelah melakukan penilaian terhadap pelbagai hujjah dan pandangan silam dan kontemporari. Secara asasnya, saya lebih cenderung kepada pendapat yang MENGHARUSKAN penganut Kristian untuk menggunakan nama Allah swt. Antara nas yang paling jelas adalah :

Dan sesungguhnya, jika kamu (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!" (al-Zukhruf : 87-88).

Ini hanya satu dalil sahaja, memang boleh diperdebatkan dengan pelbagai sisi pandang SEPERTI mentafsirkan Allah dalam ayat itu bukan sebagai ‘ALLAH' dalam konteks yang dikhususkan oleh Islam yang terkandung di dalam surah al-Ikhlas, tetapi adalah tuhan pencipta secara umum.

Namun di dalam kaedah dalam fiqh, memerlukan kepada dalil lain jika takwilan sedemikian ingin dilakukan. Khususnya masyarakat Jahiliyyah sudah sedia maklum berkenaan agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s, dan Allah telah difahami merujuk kepada siapa.

Cukuplah, saya tidak ingin menghurai panjang dan berbahas dalam hal ini, hakikatnya banyak lagi nas dan dalil lain yang menyokong kepada keadaan membolehkan tersebut. Menurut penilaian dan pengamatan saya, pandangan membolehkan adalah terlebih kuat daripada hujjah kumpulan yang menolak.

Saya juga kurang bersetuju untuk dipisahkan nama Allah kepada pengertian lughah (dari sudut bahasa secara literal kononnya merujuk kepada tuhan umum), dan Allah secara istilah yang merujuk kepada Allah yang disebut di dalam surah al-Ikhlas.

(Zaharuddin Abd Rahman)

2. Apakah boleh jatuh murtad ?

Isu ini turut menjadi hangat khususnya apabila terdapat beberapa pandangan diberikan oleh kumpulan ilmuan. Kumpulan pertama yang tidak membenarkan dengan pelbagai hujjah dan nas, demikian juga kumpulan kedua. Secara asasnya, ini adalah isu cabang dalam bab aqidah yang tidak sama sekali menjatuhkan seseorang dalam kekafiran, perbezaaan pendapat dan ijtihad adalah dibenarkan dalam hal ini.

Dalil-dalil yang diutarakan oleh kedua-dua kumpulan, masih terdiri dari dalalah yang zhonniah, hasil takwilan dan tafsiran. Hanya yang tidak memahami ilmu Usul Fiqh sahaja akan merasakan ia tergolong dalam hal usul yang jatuh kufur bagi yang berbeza. Juga tiada wajar bagi menuduh secara rambang bahawa sesiapa yang membenarkan tergolong dalam kategori Islam liberal, mungkin sebahagiannya benar ingin menyamaratakan semua agama, namun tidak semuanya membenarkan dengan niat sedemikian. (Zaharuddin Abd Rahman)

3. Apakah wajar mengambil contoh Bible sebagai alasan Kritian tiada hak menggunakan nama Allah ?

Perlu diingat, sama ada nama Allah digunakan di dalam Bible atau tidak, itu tidak sama sekali penting untuk kita, kerana Bible bukan rujukan kita tetapi Al-Quran. Oleh itu, merujuk kepada bible dalam mencari pendirian dalam hal ini adalah salah sama ada secara sedar atau tidak sedar. Umat Islam hanya merujuk Al-Quran dan Hadis dalam menentukan sikap dan pendirian, bukan Bible. Apatah lagi menurut keyakinan Islam, bible yang wujud hari ini bukanlah sama sepenuhnya dengan injil yang diturunkan kepada Nabi Isa as beribu tahun dahulu. (Zaharuddin Abd Rahman)

4. Apakah tindakkan KDN itu betul ?

Dalam konteks kesesuaian dan Siyasah Syari'yyah khususnya bagi mengelakkan salah guna dan kekeliruan khususnya di Malaysia, saya cenderung untuk BERSETUJU LARANGAN PATUT DIBUAT oleh pihak kerajaan atau Kementerian Dalam Negeri (KDN)
Selain itu, saya juga tidak setuju istilah lain seperti solat, kaabah, masjid digunakan oleh pihak selain Islam untuk ibadat dalam agama mereka.
Memang benar, mudarat dan maslahat mungkin sahaja berbeza mengikut penilaian masing-masing, dan tentunya ia bakal memberikan kecenderungan berbeza-beza. Namun pada hemat dan penilaian saya, unsur kemudaratan lebih wajar dielakkan dalam hal ini.
Justeru itu, penggunaan nama Allah oleh pihak Kristian khususnya dalam penulisan mereka, amat wajar dilarang oleh pihak kerajaan. Di dalam hukum Islam, kerajaan berhak memutuskan hukuman di dalam konteks menghalang mudarat yang dijangkakan.
Dalam konteks Malaysia menurut perkiraan saya, penggunaan kalimah Allah bagi penganut agama Kristian amat dibimbangi boleh mencetuskan ketegangan antara penganut agama seterusnya boleh membawa pergaduhan yang serius jika gagal dikawal.
Lebih lagi, apabila mengenang keadaan umat Islam yang ada hari ini terlalu amat lemah. Keadaan missionary bukan Islam yang amat galak untuk menggunakannya dengan tujuan-tujuan tertentu serta kemunculan beberapa kumpulan bukan Islam yang diyakini akan menyalahgunakan nama Allah dalam tulisan mereka secara berleluasa sehingga membawa kekeliruan bagi penganut Islam. Jika dilakukan kajian teliti terhadap hal mudarat ini, elok benar tindakan KDN untuk melarang.

Sekali lagi perlu diingatkan, perlu diperbezakan keputusan hukum dan siyasah syar'iyyah. Sekuat manapun hujjah untuk membenarkan kristian menggunakan nama Allah, namun hujjah dari sudut mudarat dan kesesuaian konteks di Malaysia, larangan amat patut dilakukan, sama ada untuk tempoh tertentu atau berterusan atau mungkin boleh dibenarkan tetapi dengan syarat-syarat tertentu seperti semua bahan cetak yang ingin diedarkan itu perlu mendapat kelulusan KDN bagi setaip keluarannya dan juga dilaksanakan sekatan pengedaran secara terbuka (hanya terhad kepada penganut Kristian). Ini penting bagi menghindarkan mudarat yang boleh menimpa orang awam Islam yang sedang lemah, dan ruang konflik antara agama yang amat mudah ternyala api pergaduhan. (Zaharuddin Abd Rahman)

5. Apakah orang kritian di luar negara menggunakan nama Allah untuk Tuhan mereka ?

Satu lagi fakta yang perlu difikirkan adalah, mengapa gereja-gereja di Eropah termasuk UK dan Vatican City di Itali TIDAK MENGGUNAKAN kalimah Allah untuk God, malah negera-negara majoriti Kristian juga tidak pernah sibuk ingin menggunakan nama Allah ini. Malah dalam filem-filem bercorak agama terbitan Hollywood, pihak Kristian tidak pernah diskrip menggunakan kalimah Allah bila menyeru tuhan, mereka hanya gunakan God atau Lord sahaja. Ini kerana itulah yang terpakai di sisi Kristian seluruh dunia sebenarnya.

Cuma kita sedar kumpulan ini hanya memperjuangkan penggunaan kalimah ini di negara-negara majoriti umat Islam seperti Mesir, Indonesia, beberapa negara arab dan kini Malaysia. Tahukah anda apa sebabnya berlaku demikian?. Fikirkan... diharap kita semua sedar strategi di sebaliknya. (Zaharuddin Abd Rahman)

6. Apakah Kesimpulan kepada isu ini ?

Kita tidak boleh melarang mereka menggunakan perkataan Allah dikalangan mereka sendiri, dalam ibadat mereka dan amalan mereka , walau pun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut bahasa kita .

Adapun menggunakan perkataan Allah oleh mereka terhadap masyarakat Islam untuk menyebarkan aqidah mereka dengan fahaman mereka, atau menjadikan perkataan ALLAH sekadar mengubah janama melariskan barangan dalam masyarakat Islam , tidak boleh dizinkan sekali-kali, kerana menyalahgunakan perkataan Allah yang Maha Suci Kepada umat Islam dan bercanggah dengan makna mengikut bahasa yang di amal oleh umat Islam, seterusnya di-kira menodai kesucian dan kemurnian Kalimah ALLAH dihadapan umat Islam . (Tn Guru Hj Abd Hadi Awang)

7. Apakah undang-undang yang boleh menyebarkan fahaman agama lain kepada penganut agama Islam ?

Perkara 11(4) Perlembagaan Malaysia menyatakan :
“ Undang-undang Negeri dan mengenai Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal dan menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang yang menganuti ugama Islam” (Perlembagaan Malaysia)

8. Apakah yang perlu dibuat oleh kita ?

Saya mencadangkan agar semua umat Islam menitik beratkan persoalan aqidah diri, keluarga & masyarakat dan perkara-perkara berikut untuk dilaksanakan :

1. Kita perlu mendesak parlimen mengubal undang-undang mutad di negara ini.
2. Mendesak setiap negeri-negeri di Malaysia menguatkuasakan dengan segera perkara 11(4) Perlembagaan Malaysia
3. Mendesak Majlis Agama Islam negeri-negeri melantik seramai mungkin penguatkuasa-penguatkuasa yang bertanggungjawab terhadap penguatkuasaan enakmen yang berkaitan dengan perkara 11(4) Perlembagaan Malaysia.
(Suhaizan)

Monday, January 4, 2010